woensdag 22 juli 2015

Ga heen en vermenigvuldig U!

Aan deze wijze woorden moest ik denken toe ik de wachtkamer bij Oncologie zag. Wat specifieker, het betreft de wachtkamer voor de chemo behandelingen. Wat een zielig hoopjes mens trof ik daar aan tijdens de excursie.

Vandaag heb ik mijn eerste chemo en ik verwacht hetzelfde beeld terug te zien. En ik mag daartussen gaan zitten. Ik ga verwoede pogingen doen om niet in dit beeld te passen.

'Ga heen en vermenigvuldig U' kan, in mijn simpel brein, 2 betekenissen hebben. Één, het technisch aspect, de voortplanting. Twéé, een wat meer diepgaande gedachte en deze is anders diepgaand dan in één genoemd. Namelijk, Ga heen, spreek wijze woorden en maak indruk op de mensen en zorgt ervoor dat jij in het brein gebeiteld staat van die mensen. Op deze wijze, kan je je vermenigvuldigen. Net als de wijze meester die deze woorden uitsprak.

Dat is een andere benadering dan die van 'ga je voortplanten'. Dat deden we toch al, Daar heb je geen wijze woorden voor nodig. Tegenwoordig wordt er van alle kanten aan toegevoegd 'En gebruik een condoom!' Want er zijn SOA's zat, of erger. Dat krijg je er nou van als je 'Vermenigvuldig U' te letterlijk opvat. Maar niet veel later dan het uitspreken van die woorden, was het letterlijk opvatten van 'Vermenigvuldig U' wel wat makkelijker om uit voeren en zeg nou eerlijk, tis meer fun! Maar of het alleen maar zo bedoeld is....

Kijkend, niet alleen in de wachtkamer maar in de wereld van vandaag, kan ik mij niet helemaal vinden dat letterlijk opvatten. Ja, zo te zien is er verdomd veel en vaak letterlijk opgevat, zoveel zelfs dat de fysieke rijkdom en geestelijke rijkdom zo mank loopt als maar zijn kan. De ontwikkelingen van de laatste maanden laat dat alleen maar zien. Ik noem economische vluchtelingen, golddiggers, asielzoekers, oorlogen her en der ter meerdere glorie van de aldaar leidinggevende dictatortjes, het minzaam toezien van de 'rijke' wereld..... en zo zullen er wel meer voorbeelden zijn.Gaat naar huis en bespring je partner! Nee! 'Ga heen en vermenigvulig U' betekent ook: 'Ga heen en laat zien wie je bent, wat je bent, wat je hebt en waar je voor staat'. Het woordje 'kanker' wordt niet voor niets zoveel mogelijk vermeden, de stempel kanker op je voorhoofd wordt óók zichtbaar als je, onder andere, op pad bent voor een hypotheek, verzekering of sollicitatie. Mensen kijken er niet raar van op als je griep hebt, maar ook dan ben je ziek, ook de griep keert terug, ook aan de griep zijn hele generaties gestorven. En nu, nu is griep heel gewoon, je kunt er zelfs tegen ingeent worden. Ik bedoel maar.

Terug naar mijn eerste chemo. Ik ga mee eerst volstoppen met medicijnen tegen weet ik wat nog meer, dan laat ik me vollopen met chemo, en dan is het afwachten hoe of die chemo valt in mijn lijf. Gaat dat lijf van mij tegen die chemo vechten (mijn lijf kennende....)? Gaat dat lijf van mij ervoor zorgen dat ik bijwerkingen ga krijgen? Ik heb mij voorgenomen de chemo en de medicatie te Ondergaan. Laat dat spul zijn werk doen. Hoe beter het werkt, hoe beter het aanslaat. Doel is, die tumor zo'n hengst voor de kop te geven dat die niet weet wat voor en achter is. Sterker nog nog, dattie verdwaalt en ik'm uitpoep. Dat zou humor zijn, daar ligtie dan in de pot en dan kan ik 'Vermenigvuldig U' weer eens letterlijk opvatten. Rrrrrrrr! :p

2 opmerkingen:

  1. Ga heen..vieze kankercellen en vermenigvuldig u niet!!!!!
    Ik wil mijn broer nog heeel lang bij me houden xxx

    BeantwoordenVerwijderen