vrijdag 10 juli 2015

Hoe het begon...

Het is allemaal begonnen met een interview tussen Umberto Tan en Mark Bos (oud-editieNL-reporter en inmiddels overleden).
Ik hoorde in dat interview zoveel 'bekende' dingen dat ik bij mezelf dacht: 'Morgen, dan maak ik een afspraak met de huisarts'.

Mijn vrouw (Anja) hamerde daar al weken op, maar vond geen gehoor bij mij. Werk gaat voor nietwaar.

Maar nu, nu werd ik wakker, ik werd getriggerd.
Een afspraak met de huisarts was zo gemaakt. Ochtendurine meenemen en na inleveren braaf in de wachtkamer plaatsnemen.

Het gesprek met de huisarts duurde niet lang. Dat hoeft ook niet want de klachten waren duidelijk. Hij, de huisarts, wil me zo spoedig mogelijk bij het Diagnostisch centrum zien voor een prostaatonderzoek. Tot mijn verrassing kan ik diezelfde dag nog bij het Diagnostisch centrum terecht.
Van tevoren wordt nog snel even bloed getapt, daar kreeg ik toch even een VIP gevoel van.
Dat bloed was nodig om mijn PSA waarde in het bloed vast te stellen. Al liggende op mijn linkerijde, gaat de onderzoeker mijn kont te lijf met een echoapparaat (in de vorm van een electrische tandenborstel maar dan wat groter) alsook een vinger (om mijn prostaat te betasten). Ik kan op een schermpje zien wat hij zoal uitspookt, daar diep in mij. Het werd almaar stiller achter mijn rug, want ja, tot dan hadden wij een geanimeerd gesprek over alles en nog wat. Ik kom namelijk uit Son en hij uit Breugel en samen wonen we in Son en Breugel.
'Wat bende stil?' vraag ik met interesse. 'Ja', antwoorde hij 'Het is niet zo goed wat we zien'.

Het gehele prostaatonderzoek resulteerde in:
  1. PSA waarde : 86
  2. Type Tumor: T3b
  3. Gleasonscore: 9
In het kort, een zeer agressieve en actieve tumor heeft zich genesteld in MIJN prostaat.

Nondeju! Das niet goed. 'Dat is het en daar heeft U het maar mee te doen', zou de rijdende rechter zeggen.

Tot hier het resumé, verder in de blog zal ik trachten het vervolg te verhalen in de blog.

2 opmerkingen:

  1. Wat zijn die 'bekende dingen' waar je over schreef Fr???
    Ben benieuwd wat je klachten waren eigenlijk? xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hm, het zijn niet zozeer de normale prostaatklachten zoals de verzwakte plasstral maar meer de zaken eromheen. De excuses om het prostaatonderzoek te vermijden zoals:

      'Prostaatkanker? Ik toch zeker niet!'
      'Ik heb geen tijd voor zo'n onderzoek. Het werk staat dat niet toe'
      'Dat gewoel in m'n anus, dat hoef ik niet!'

      Wat men vergeet is dat het intern onderzoek pas gedaan wordt wanneer men het vermoeden heeft dat er een gezwel zit. Dat kan goedaardig zijn maar ook kwaadardig.
      Bedenk dat het altijd een toevalstreffer is wanneer men een tumor ontdekt. Je ziet het niet en je merkt het niet. Daarom is het verstandig om je bloed op PSA waarde te laten onderzoeken. Aan de hand van die PSA waarde kan men aflezen of er zich een tumor in je prostaat bevindt. Pas dan wordt je intern betast :)

      Bovendien is het eng, omdat ze iets zouden kunnen vinden.

      Verwijderen