donderdag 29 september 2016

Afgetraind

Vroeger, toen had ik een afgetraind lijf. Een buikje was mij vreemd, mijn kop was nog niet zo rond en een sprintje, ach, dat deed ik erbij. "Is dat lang geleden Opa?" "Ja mijn kind, zo'n 6 maand geleden was ik nog in topconditie, voor een ouwe knar als ik. Maar de chemo behandelingen, de hormoonkuur, de bestralingen en wie weet, de prednisons hebben hun werk gedaan.

Het begon met een bobbel daar waar de maag zit en is tot nu toe geeindigt in een hobbezak, nèt boven de gordel."
Voetbaltraining en rondjes op de racefiets ten spijt. Misschien wordt mijn lijfje weer strak, misschien ook niet. Dan word ik maar een gezellige ouwe zak! Toch? Nou ja.....gezellig.... zolang er maar wat te snacken en te nippen valt :D

Misschien is dit wel een nieuw begin van een of ander leven. Simpel gezegd: Een leven in m'n leven. Ik kan het nog wat complexer maken, maar dan snap ik mezelf niet meer. Hoe dan ook, Die buik, die ik nu heb, had ik eerst ook, maar dan platter. Hoe krijg ik dat ooit terug? Veel sla eten en veel water drinken zal wellicht een handje kunnen helpen.

Maar is dat lekker? Elken dag slaai en watter? Nee, kan ik nu al zeggen. Daar is geen flikker aan! Zo af en toe een frietje met snack of een broodje shoarma moet kunnen. Wie zichzelf niet kietelt, zal maar weinig lachen pleeg ik altijd te zeggen. En ik hou wel van lachen. En dus wordt het niet één frietje, maar een paar frietjes. Niet één snack, maar een paar snacks en ga zo maar door. Maar tussendoor, eet ik m'n slaai en drink ik m'n watter. Dan hou ik de schaaj nog 'n bietje beperkt.

Dat gaat het worden. De schaaj beperkt houden. Op die manier hou ik er de fun in en hoef ik m'n buik niet in te houden want die blijft zoals die is. Die hoeft niet weg. Wat ik nu aan buik heb, mag er wel zijn hoor. Je kunt er over aaien zonder dattie bijt. Intimi weten dat ónder in die buik ergens, een tumortje zit te kniezen. Bij elke aai over m'n buik, duikt hij in mekaar. Hij houdt niet zo van aaien. Hij houdt meer van skuppen. Zélf skuppen uiteraard. Vroeg of laat zál die ook gaan skuppen. Maar dan skup ik terug. "Gaat dat lang duren Opa?" "Ja mijn kind, nog keilang!"

1 opmerking:

  1. Och Frank, op die leeftijd mag je gerust een buikje hebben EN het misstast je niet hoor!!😝❤😘

    BeantwoordenVerwijderen