woensdag 13 juli 2016

Het Vagevuur

Vroeger, toen ik nog gezond was, vorig jaar dus, waren er in mijn ogen alleen levenden en doden.  Leefde je, dan kreeg je alle aandacht, ook als je er NIET om vroeg.
Was je dood, ja, dan maakt het toch geen bal uit of je de aandacht krijgt.  Dan lig je daar in de grond, koud, alleen. Of... je zat op een wolkje met je harpje. Dan speelde je wat melancholische deuntjes.


Maar, vroeger ook, werd ik als goed en braaf katholiek kereltje bebrainstormt dat er óók nog zoiets is als vagevuur. Een soort van hete wachtkamer bij de tandarts. Als je gaatjes had was je de lul. Was je gatloos, dan ging je door. Zo ook het vagevuur. Was je vrij van zonden ging de hemelpoort open. Zo niet, mocht, nee, móest je de kelder in. Dat wilde je eigenlijk niet. Eigenlijk, want je was toch wel wat nieuwsgierig. Want wat in de Hemel niet mocht, mocht daar wel. Denk, bijvoorbeeld, eens aan al die mondige...sorry, al die Zóndige vrouwen. Die vonden daar een gespreid bedje. Men had ook een woord voor die kelder: Hel.


En dan nu het vagevuur. Je zit daar peentjes te zweten, want je wist verduiveld goed dat je wat uitgevreten had. Dat had iedereen. Het moet dus keidruk zijn in de hel. Tussen al dat gekir en gefriemel moet jij dan een plaatsje zien te veroveren. Anders is het in den Hemel. Een soort van schijnheilige jambuurt. Daar zitten al die zeverzakken die, volgens eigen zeggen, niks uitgevreten hebben. Die wandelen maar wat heen en weer in die lange witte jurken. En stiekem ff wat bij de kelderdeur luisteren. Ja, waren jullie maar een klein beetje stout geweest hè! Dan had je niet met zo'n uitgestreken smoel in het vagevuur gezeten. Met je VIP kaart naar de Hemel in je handjes! Nee, het vagevuur is voor de normale mens. Ongeacht je afkomst en je aards inkomen.


Nu kan je het allemaal letterlijk opvatten. Ja, er is een Hemel. Ja, er is een Hel en Ja er is een Vagevuur. Het is alleen de vraag Wáár dit zich allemaal bevindt. In een soort van Winkelcentrum? Een Mall? Als je het antwoord al weet, is het vaak te laat. Als je antwoord überhaupt komt te weten.
Het kan ook zijn dat Vagevuur, Hemel en Hel áárdse plekken zijn. Je kunt je er zowel lichamelijk als geestelijk in bevinden. Dat zou betekenen dat wanneer je Dood bent, ook daadwerkelijk Dóód bent.
Dát zou dan weer betekenen dat je geregeld in het aardse Vagevuur zit. Dat zou óók betekenen dat Hemel en Hel tijdelijke plekken zijn. Een soort van Opvangcentra.


Sinds het ontdekken van mijn (uitgezaaide) prostaatkanker heb ik het gevoel gekregen een vaste plek in het vagevuur gekregen te hebben. Niet dat ik daar om gevraagd heb, maar gewoon, omdat er levenden zijn die vinden dat je er niet meer uit dat vagevuur hoeft te komen. Want waarom zou je behoefte hebben om in de Hemel of Hel te willen komen. Je gaat immers toch dood en anders loop je iedereen maar voor de voeten. Welnu, voor die mensen heb ik nieuws. Ik kom uit dat vagevuur wanneer ik daar behoefte aan heb. Sterker, ik kom MET anderen! Nóg sterker: Wij ZIJN sterker dan al wat gezond denkt te zijn en denkt te leven. Wat jullie DENKEN te zijn, DOEN wij.


Ja tuurlijk, ik ben nu aan het generaliseren. Niet iedere Wetende (iemand die Weet dattie (binnenkort) gaat sterven) is zo Assertief. Maar iedere Wetende, wéét dat hij/zij gaat sterven. Die wetenschap maakt hem/haar zo sterk. Ieder Onwetende (iemand die weet dattie gaat sterven maar die wetenschap bewust vóór zich uitschuift) schuift die wetenschap dus voor zich uit. En dat juist, maakt hem/haar zwak. Is het dan zo erg dat een Onwetende, een Wetende weg wil stoppen en negeren? Nee, helemaal niet. Als Wetende kán je en móet je er gebruik van maken.


Want ook jíj kan nog van de aangeboden faciliteiten in de Hemel of Hel gebruik maken. Bedenk daarbij dat een Onwetende echt Onwetend is. De Onwetende weet niet hoe met een Wetende om te gaan. De Onwetende heeft er zelfs schrik van. En dat is niet erg. Daar kan een Wetende wat aan doen. En Geloof me, dat wordt in dank afgenomen. Mag je de Hemel in, zeverzak!


Dus laat je als Wetende niet door Onwetenden wegstoppen in welke faciliteit ook. Of dat een ziekenhuis, hospice of het vagevuur is. Als je kunt en wilt:  Kom eruit en laat je zien! Ga niet zielig lopen doen. Zieligerds zijn er al genoeg en dat vagevuur is er morgen ook nog wel!


Dit teruglezende merk ik wel dat het een complexe materie betreft, vol geloofsovertuigingen. Ik verwacht dan ook niet dat jullie het allemaal kunt bevatten, laat staan begrijpen.


De boodschap, echter, is heel simpel: Heb Respect voor alles wat het Leven voortbrengt en waardeer het Leven dat je leidt. Amen


Zo, ik ga ff op dat ene zachte wolkje zitten, trek mijn lange witte jurk wat omhoog opdat mijn hemelse benen wat meer gebruik kunnen maken van het zonlicht, speel achteloos een deuntje op mijn harpje en kijk wat meewarig rond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten