donderdag 15 oktober 2015

Chemo 5, Week 1 (Do)

De afgelopen dagen heb ik kennelijk veel profijt gehad van de Dexamethason.
Pillen, pillen en nog eens pillen

Wat doet Dexamethason eigenlijk precies?
Ik citeer: 'Dexamethason is een bijnierschorshormoon, ook wel corticosteroïd genoemd.
Bijnierschorshormonen remmen ontstekingen en overgevoeligheidsreacties. Ze zijn ook nodig om energie*, mineralen en zouten vrij te maken en op te slaan. De werking van dexamethason is divers. Het verbetert ook de eetlust, vermindert vermoeidheid en kan ervoor zorgen dat u zich beter gaat voelen.'

* Die energie, welke zijdelings wordt opgemerkt, uit zich bij mij in onrust en niet kunnen slapen. De oorzaak hiervan zoek ik in het versterken van bepaalde, veroorzaakt door ofwel de hormoonkuur ofwel de chemobehandeling ofwel de Prednison bijwerkingen. Wat U wilt.

Zo, nu weet jij het ook. En nu, kommen die Kameele miet die grosse Boelte:  
Wanneer wordt Dexamethason gebruikt?

Ik citeer nogmaals: '
  1. Als onderdeel van een behandeling tegen kanker, vooral tegen de misselijkheid door chemotherapie, en om de laatste levensfase te verlichten (palliatieve zorg).
  2. Verder bij aandoeningen met ernstige ontstekingen. Bijvoorbeeld bepaalde bloedziekten (zoals de bloedstollingsziekte ITP), luchtwegontstekingen (zoals ernstig hoesten door pseudokroep, bij astma en bij COPD), ernstige huidontstekingen, ernstige allergische reacties, multiple sclerose (MS) en gewrichtsontstekingen.
  3. Ook wordt het gebruikt bij hoogteziekte, hersenvliesontsteking en om een tekort aan lichaamseigen bijnierschorshormonen aan te vullen (zoals bij de bijnierziekten de ziekte van Addison, de ziekte van Cushing en het adrenogenitaal syndroom). Als men het op deze manier gebruikt heet het substitutietherapie '
Nu weet je bijna alles over wat Dexamethason doet en....wanneer het gebruikt wordt. In mijn geval is het gebruik een onderdeel van de chemokuur in de palliatieve zorg (punt 1.) die ik volg. Opdat ik niet misselijk wordt ofzo.
En ja, het werkt, denk ik. Ik wordt in ieder geval niet misselijk. Misshien word ik een misselijk figuur ben, maar gelukkig, daar ga ik niet over :p


Hoe dan ook, ik kan er moeilijk van slapen. Wat wil helpen? Geduld en Paracetemol. 2 stuks in mijn geval. Dat geduld tonen wordt na een uurtje of 1,5 a 2 beloond. Dan val ik in diepe slaap. Vannacht heb ik in een ruk door geslapen van 23:45 tot 05:00 de volgende ochtend(!). Dat in een ruk doorslapen is bij wijze van spreken he. Niet dat jullie nu gaan zeggen dat ik al rukkend de nachten doorkom. Zo is dat nu ook weer niet. Ik moet er niet aan denken zeg. Ik ben niet die figuur uit die film over die hangjongeren uit Maaskantje :p
In ieder geval, dat in een ruk doorslapen is voor mijn doen de laatste dagen een hele snurk. Ik stond op met een waggelkop, dee eerst wat piesen, en dook weer onder de dekens. Dat doe ik normaal gesproken nooit, want als ik eenmaal uit bed ben gestapt, kruip ik er niet meer in. Maar nu.....heerlijk was dat.

Straks mag ik mij melden bij de ARBO. Dan wordt mijn verdere carrierestap binnen mijn verdere loopbaan besproken. Het zal dan naar alle waarschijnlijkheid gaan over de kansen die op de loer liggen, binnen het UWV en bij de werkgever (CGI). Ik zal het in eerste instantie over me heen laten komen en ga er wat later een ei over leggen. Wat voor ei dat uiteindelijk zal gaan worden, dat weet ik niet. Hopelijk geen DoDo ei. Iedereen weet wat er met dat soort is gebeurd. Toch? Maar weest gerust er zijn zat instanties die mee willen doen aan de bevruchting van dat ei. URST en LETST!

Mijn doel: Op een volwaardige wijze terugkeren bij dat heerlijk Defensieteam, voor zover mogelijk natuurlijk. Ik ben ook maar een mens (met beperking(en))!


wordt vervolgd....

1 opmerking: