donderdag 28 december 2017

Politiek Correct

Ik vraag me weleens af: Ben ik politiek correct? Om te weten wat nu Politieke Correctheid is ben ik eens gaan Googlen. Bron Wikipedia 'Politieke correctheid is het vermijden van taaluitingen of gedragingen die als beledigend of discriminerend worden beschouwd voor bepaalde als achtergesteld of gemarginaliseerd te boek staande groepen (met name minderheden).' 'Politiek correct taalgebruik gaat mee met de tijd.'


'Politieke Correctheid gaat met de tijd mee.' Dát zinnetje is misschien wel heel belangrijk.  Want op dít moment ben je dan wel Politiek Correct, een dag láter misschien niet meer. En het papier is geduldig. Een server ook. Men leest vandaag wat je 5 jaar geleden eens hebt vastgelegd. En, 5 jaar geleden was je, met wat je hebt vastgelegd, Politiek Correct. Vandaag de dag is dat misschien achterhaald en ben je niet Politiek Correct. Sterker, je laat je discriminerend uit of je beledigt een hele groep vól minderheden. En daar komt bij dat mijn lange termijn visie plaats heeft genomen ergens in mijn korte termijn visie.


Net zoiets als het er tussenuit muizen van de groep Neanderthaler. Daar hebben wij een flinke vinger in hun pap gehad. Ons DNA bevat nú nog sporen van die clash. Ik weet natuurlijk niet hoe het liefdesleven van de gemiddelde Neanderthaler eruit heeft gezien. Vandaar die clash.


Mijn lange termijn denken wordt dus overvleugeld door mijn korte termijn denken. Nu is het zo, volgens mij, dat, hoe méér je een lange termijn denker bent, hoe méér Politiek Correct je bent. Je denkt dan in de geest van 'Ohoooh, als ik, wat ik nu vastleg, dat nog maar verantwoorden kan over tig jaar.' Dus zo iemand wordt vaag. 'Dat heb IK niet gezegd hoor, dat heeft U verkeerd begrepen' is dan zijn of haar uitweg steevast.


Nee, ik zit meer in het Korte termijn denken nu. Hoewel ik zo af en toe wel eens iets van dat lange termijn denken in me heb. Dan wordt ik link he, dan heb ik nóóit gezegd wat jíj wilt dat ík gezegd zou hebben. Laat staan dat ík op díe manier bedoeld heb. Nee, je hebt me verkeerd begrepen.
Kijk, nu ben ik waarschijnlijk niet Politiek Correct. Ik zei 'je' in plaats van 'U' tegen jou....uhhhh tegen U, uhh.....


Dat zo af en toe verzinken in Lange termijndenken van me, betekent waarschijnlijk óók dat ik me steeds beter ga voelen. Je of U weet: ik heb kanker en ben daar niet meer van te genezen. Niet meer te genezen wil dus niet zeggen, dat ik morgen dood in bed lig ofzo hè. Niet meer te genezen is een stempel op m'n voorhoofd en die inkt, die krijg ik er dus niet vanaf. Niet meer te genezen wil zeggen dat ik uitelkaar gehaald moet worden om, indien gewenst, te weten te komen waardoor ik het loodje gelegd heb. Dat kàn kanker zijn, maar dat kan óók de schuld zijn van dat vliegtuig dat op m'n hoofd te pletter moest vliegen omdat de piloot zelfmoord neigingen had. Voel je 'm?


Nu heb ik een geluk bij een ongeluk (hehehe): Van àlle kankers heb ik Prostáátkanker. Bij dát geluk heb ik óók een ongeluk: Natuurlijk moest die tumor er weer eentje zijn van een hele agressieve soort zijn (9 op de schaal van 10). Maar goed, ook bij dát ongeluk heb ik een geluk: Tot nu toe slaan de behandelingen aan en gaat het naar alle waarschijnlijkheid een lang verhaal worden. Mij kan dat verhaal niet lang genoeg zijn. Ik blijf er wel bij wakker!


Oja, dóór die kanker is mijn Lange termijn denken een tijdje ondergedoken geweest bij mijn Korte termijn denken. En iedereen weet, dat een Korte termijn denker niet aan de gevolgen denkt van zijn of haar doen en laten. Een Korte termijndenker doet zo maar wat. Een Lange termijndenker doet niet zomaar wat. Een Lange termijndenker doet datgene wat over tig jaar hopelijk nog steeds door de maatschappij geaccepteerd wordt. Door wie precies? Weet ik veel, dat moet je die Lange termijndenker vragen. Dáár ga ik niet over. En al helemaal niet omdat ik niks op heb met Lange termijndenken, op dit moment. Hoewel ik me erop betrap dat ik niks discriminerends schijf over Negers of Marokkaniërs of Eritreënaren of waar ze ook vandaan mogen komen. Ik ben mild aan het worden. Lief bijna :p


En dat maakt mij, op dit moment, Politiek Correct. Ik ben lief, ik ben zelfs wàlgelijk lief. Ik ben zó lief, dat je mij de Hemel in prijst. Ik ben dus: Politiek Correct :p

Geen opmerkingen:

Een reactie posten