woensdag 23 maart 2016

Onmeetbaar

Gisteren was ik weer eens bij mijn uroloog op bezoek. Mij werd medegedeeld wat de PSA waarde op dit moment in bloed is. Aan de PSA waarde kan de activiteit worden afgelezen van een mogelijke tumor. Welnu, ik hèb een tumor en die is nog eens uitgezaaid ook.

Allereerst, wat betekent PSA?
'PSA (prostaat-specifiek antigeen) is een eiwit dat in het bloed voorkomt en alleen door de prostaat wordt gemaakt. Met een eenvoudige bloedtest kunt u uw PSA-waarde bepalen en dat kan nuttig zijn bij het vroeg opsporen van prostaatkanker. PSA circuleert normaliter ook in kleine hoeveelheden in het bloed van gezonde mannen.
De kans op het ontdekken van prostaatkanker wordt groter bij hogere PSA-waardes, zoals u kunt zien in onderstaande tabel. Een “normale” waarde van PSA bestaat echter niet; ook bij gezonde mannen kan de PSA verhoogd zijn.' Bron: http://www.prostaatwijzer.nl/ 
Bovenstaande heb ik zelf niet verzonnen natuurlijk. Beter goed gestolen dan slecht verzonnen :P Hoe dan ook, een waarde van kleiner dan of gelijk aan (<=) 3 of 4 wordt nog als normaal gezien. Daarboven wordt een controle uitgevoerd. Nu was mijn PSA waarde 86. Door de hormoonkuur (loopt nog steeds), chemo en bestralingen is de PSA teruggebracht naar 0,12. Das al een heel verschil  en bijzonder netjes te noemen. 
Nu (bij mijn 1e 3-maandelijkse controle) is mijn bloed opnieuw geanalyseerd en men kan de PSA waarde bijna niet meer vaststellen. Het is onmeetbaar! En dat is goed. Dat is heel goed. Dat betekent dat die hormoonkuren, chemo's en bestralingen hun werk hebben gedaan. Ze hebben die tumor de hoek in getrapt. En daar zittie dan. Ondersteboven. Want hij weet niet meer wat onder of boven is. Vraag is, of hij dat ooit geweten heeft, want zó slim is die natuurlijk niet. Dat hersenloos gedrocht. Daar hangtie dan, in de touwen. 
Echter, vroeg of laat komtie bij. Vroeg of laat komtie overeind en dan moeten we een nieuwe tactiek verzinnen, met de dan aanwezige middelen uiteraard. Domweg tegen z'n zak aanschoppen heeft geen nut. Want hij heeft geen zak. Nee, dan moeten er nieuwe middelen aangereikt worden. Nieuwe inzichten misschien ook. Inzichten waardoor oude middelen en strategiën opnieuw ingezet kunnen worden om daarmee die tumor te bestoken. De tijd zal het leren. Tot dan is het feesten, want we hebben de eerste slag gewonnen! 
Op naar de volgende ronde! Over 3 maanden :)

1 opmerking:

  1. Wow ... goed nieuws zeg Frank ... You kick his ass ... misschien heeft hij geen zak, maar een ass heeft 'ie toch zeker wel ;-)

    knuffel uit Rotterdam, Dreetje (zonder Facebook) xxx

    BeantwoordenVerwijderen