woensdag 16 december 2015

Bestraling

    De chemo is achter de rug. Eindelijk wil ik zeggen. Maar dat traject is me uiteindelijk toch wel meegevallen op de laatste 2 behandelingen na. Dat verliep  zwaarder dan ik had gedacht en verwacht.
    Maar goed, volgende stap: Bestraling.

    Wat is bestraling nu eigenlijk precies en wat houdt dat voor mij in?

    Bestraling is de behandeling van kanker met straling. Een ander woord voor bestraling is radiotherapie. Het doel is kankercellen te vernietigen en tegelijk gezonde cellen zo veel mogelijk te sparen. Bestraling is een plaatselijke behandeling: het deel van mijn lichaam waar de tumor zit wordt bestraald. Dat doelgebied, wordt van te voren bepaald met behulp van een CT scan. De stand wordt op mijn onderlijf afgetekend met behulp van een of ander vloeistof en 3 puntjes tatooinkt, ingebracht met een naaldje. Dat aftekenen lijkt heel erg veel op het uilijnen van een auto. Dit terzijde :)

    De straling komt uit een bestralingstoestel. Ik wordt door de huid heen bestraald. De radiotherapeut en radiotherapeutisch laborant bepalen nauwkeurig de hoeveelheid straling en de plek waar ik wordt bestraald.

    Bestraling is bij prostaatkanker een in opzet genezende behandeling. De bestralingsbehandeling duurt meestal een aantal weken. Ik word 4 of 5 keer per week bestraald. Dit duurt per keer een paar minuten en ik hoef hiervoor niet te worden opgenomen in het ziekenhuis. De kuur duurt tot de Kerst.

    Bijwerkingen van uitwendige bestraling

    Bestraling beschadigt niet alleen kankercellen, maar ook gezonde cellen in het bestraalde gebied. Daardoor kan ik tijdens en in de weken na de bestraling last krijgen van:
    • vermoeidheid
    • een plaatselijke reactie van de huid. Deze kan tijdens de bestraling rood verkleuren op de plek waar u bent bestraald. Soms wordt de verkleuring van de huid daarna donker. Dit is meestal blijvend.
    • klachten door irritatie van de darmen en de blaas:
      - darmkrampen
      - het gevoel dat u moet plassen of poepen terwijl dat niet zo is: loze aandrang
      - slijm of bloed in of bij de ontlasting
      - dunnere of juist hardere ontlasting
      - vaker moeten plassen of een branderig gevoel bij het plassen
      - bloed in de urine of bij de zaadlozing

    Deze bijwerkingen beginnen vaak halverwege de bestralingsperiode. Vaak verdwijnen de meeste klachten een paar weken na de behandeling. Maar ze kunnen ook blijvend zijn. U kunt nog lang na de behandeling moe blijven. De arts of laborant geeft u advies over hoe u de bijwerkingen kunt beperken.

    Type kuur.

    Gebleken is dat korte stoten met een hevigere intensiteit een beter werking heeft dan langere stoten mat een lagere intensiteit. Ik krijg dus 17 behandelingen met een hevigere intensiteit in  plaats van 35 behandelingen net lagere intensiteit. Op 24 December krijg ik de laatste behandeling. Net voor Kerst klaar dus. :p

    Herstel
    Ik voel het nu al: Ik moet herstellen. Van de Chemo, van de Bestraling, van de Hormoonkuur. De Conditie holt achteruit en ja, met fietsen wil ik toch weer haantje de voorste zijn. In ieder geval, als één van de haantjes wil ik een vinger in de pap hebben. Net of een haantje dat heeft: vingers! :)

    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten