donderdag 13 augustus 2015

Langs de lijn


Het valt me op dat er langs de lijn veel 'Sterkte' wordt toegeroepen. Nu zit ik in een een wedstrijd met een tegenstander waarvan ik niet winnen kan en dat weet ik. En dan weet ik ook dat mijn enige sterkte is dat ik sterk moet zijn en koel en berekenend en analytisch. Dat weet ik allemaal. Daar ben ik mij heel erg bewust van.

Wanneer mij nu  'Sterkte' wordt toegeroepen, geeft dit mij een gevoel en beeld dat je weet hoe sterk mijn tegenstander is, hoe groot ook en woest. En dan is 'Sterkte' naar mij roepen gauw gedaan, en zeer waarschijnlijk, goed gemeend ook, Maar dit komt niet opbouwend op mij over. Eigenlijk roep je: 'Je gaat verliezen en mijn steun heb je!'. Zeg nu eerlijk, zou jij dat willen horen?

Het voelt aan als: 'Nounou, je hebt een beest tegenover je, je gaat eronderdoor en ik wens je alvast veel sterkte' en dan lekker achterover zakt in je supporterstoel met de armen overelkaar. Nee, 'Sterkte'  is niet echt de aanmoediging die ik wil horen. Sterkte wensen is een bevestiging in een aankomend verlies.

Beter zou zijn, wanneer er geroepen wordt 'Sla t'm op zun lilleke bakkes!' of  'Ga door!' of  'Op tijd drinken!' of  'Hou rust!' of  'Zet'm op!'  Dan krijg je een béétje het gevoel dat je sterker bent, dat je kúnt winnen. Dát zijn aanmoedigingen vanuit het hart.

Roep in ieder geval íets, waarmee je te kennen geeft, kennis van zaken te hebben. Geloof me, je krijgt er een positieve energie van.

Wanneer je, bijvoorbeeld, een wedstrijd PSV-AJAX gaat bijwonen als PSV supporter, dan zeg je toch ook niet voor de wedstrijd, 'Nou jongens, ik heb het al weer gezien,  Sterkte he'.
Nee dan zeg je 'Ga d'r voor!' of 'Schup ze tegen ze flikker!' of 'Maak ze af!' of iets dergelijks.

En anders zeg je gewoon niks. Dan 'Like' je het bericht gewoon. Das al zat. Das al meer dan voldoende.

Iemand 'Sterkte' toewensen kan je heel mooi verpakken, net als een kadootje. En als je niet weet hoe dat moet, lees je toch gewoon eerst de info op link:
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/sociaal/111913-ernstig-ziek-wat-zeg-of-schrijf-ik-die-persoon.html

Dan ga je zien, hoe simpel het leven eigenlijk is. Sterkte. :)

4 opmerkingen:

  1. OK, Frank, OK, je hebt een punt! Vanaf het NAC - Ajax veld even een oprecht Go for it! Beat them! You can do it! The battle has not finished for a long, long time!

    Nog belangstellenden voor the 2015 Distinguished Gentlemans Ride against prostate cancer op zondag 27 september, in Eindhoven?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hahaha ja jij kan het weten Bert!

    Vond de pagina van 2015 Distinguished Gentlemans Ride against prostate cancer op zondag 27 september op Facebook en heb 'm geliked. Wie weet zijn er nog wat motorrijders die zich geroepen voelen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prima info....da's helder Frank.
    Ik hoef je geen sterkte te wensen want je weet dat ik er voor je ben.....helemaal van over de belse grens...hahaa !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zoiets als Beat the Basterds!!!

    BeantwoordenVerwijderen