maandag 24 augustus 2015

Chemo 2, week 2 (Vr/Za/Zo)

Had ik al eerder  genoemd, vóór het naar bed gaan 1 paracetemol in te nemen om lekker dóór te slapen. Welnu, ik kan melden dat dít niet het beoogde resultaat behaald heeft. Ik heb vannacht (Vr-Za) om 1:00 vlak voor het slapen gaan, 1 paracetemolletje in genomen, ben naar bed gegaan en om 2:00 stond ik weer in de keuken. Daarná heb ik wél doorgeslapen  tot 6:00. Ik ben maar opgestaan nu ik toch al wakker ben. Naar buiten kijkend, beloofd het een mooie zomerse dag te worden.

Het hele behandelproces van 1 chemo behandeling kan ik , tot nu toe én in mijn specifiek geval uiteraard, als volgt omschrijven (elke behandeling beslaat 3 weken):

  1. Week1: De chemo word in mijn lijf losgelaten en begint meteen alles te vernietigen wat de chemo maar kan vernietigen. Dit houdt in dat alle snelgroeiende cellen naar z'n grootje wordt geholpen.  
  2. Week2: De chemo is uitgeraasd en nu begint het afweermechanisme aan de wederopbouw. Op dit moment zit het afweermechanisme in een diep dal en is mijn lijf opengesteld voor elke bacterie/virus dat om asiel vraagt. Het is nu de kunst om elke risicozone te vermijden (denk aan druk bezochte plekken. Plekken dus waar je een toevloed aan bacteriën en virussen kunt verwachten. Zoals daar zijn: verjaardagsfeestjes, ziekenhuizen(!), wachtkamers, recepties etc. etc.)
  3. Week3: Het afweermechanisme heeft een zekere basisweerstand opgebouwd en langzaam maar zeker begin ik me weer 'mens' te voelen. Rode en witte bloedlichaampjes moeten weer in aantal zijn gegroeid en dit aantal moet blijven toenemen in week 3. Het resultaat van dit opbouwproces wordt telkens vóór elke chemo behandeling gechecked en indien nodig wordt er actie ondernomen ( denk aan EPO (bloedtransfusie)). Ook de PSA waarde wordt vastgesteld om te zien of de tumor aan het 'neergaan' is. Het einde van week 3 (Wo) is ook de start van week 1 van de volgende chemo behandeling en de cyclus herhaalt zich.   
Wanneer je deze 3 weken gaat samenvatten (indikken) dan komt het er op neer dat elke chemo bestaat uit 2 periodes van 1,5 week:
  1. De eerste 1,5 week is er een van cellen vernietiging en wederopbouw van het afweermechanisme.
  2. De volgende 1,5 week staat in het teken van opbouw van het afweermechanisme. 100% zou een hele mooie score zijn.
In de 2e periode voel ik mij in staat om er weer vol tegenaan te gaan. Is dat 'vol' in de 1e periode gereduceerd naar zo'n 60 procent.  In de 2e periode is dat 'vol' opgeklommen naar zo'n 90 procent. Technisch gezien echter, moet dat 'vol' weer op 100 procent staan, anders loop ik bij elk begin van een handeling 10 procent verder naar achter. Een simpele berekening laat zo zien dat het dan een pyramide betreft. Hoe breder de basis, deste groter de pyramide (lees: afweermechanisme) en deste minder is de kans op verval.  Treed er verval op, dan ga ik dat bij elke nieuwe chemo merken. Met andere woorden, bij verval zal bij elke chemo behandeling onder andere vermoeidheid een grotere rol gaan spelen. Ook je weerstand zal gaan inboeten.
Nu is dit een theoretische benadering. De praktijk gaat er anders uitzien omdat er allerlei factoren mee spelen. Interne factoren, zoals geestelijke- en fysieke gesteldheid. Externe factoren zoals medicatie en soort behandelplan. Al deze factoren bepalen mede of een chemo behandeling goed doorstaan wordt of niet goed doorstaan wordt.

Die chemo, overigens, hakt er op een of andere manier flink in.  Last van chemo heb je dus altijd, want het is niet niks wat deze Killer, deze Sloper doet. Zeker wanneer je een combinatie van Hormoon, Chemo en Prednison doet. Dan is het guerilla in je lijf. En kennelijk is alles geoorloofd. De Geneefse Conventie is hier niet van toepassing.
Het is net of er om de 3 weken op de reset knop geduwt wordt. 'Kenners' weten dan, dat alles weer op nul gezet wordt en het systeem wordt opnieuw opgestart in de hoop dat het een en ander dan wel weer gaat werken.  Er is één klein verschil in mijn geval met deze vergelijking. Bij mij wordt niet alles op nul gezet. Echter, de hoop dat alles weer gaat werken en blijft werken, die hoop die blijft :) En och.....díe hoop hebben we allemaal wel toch? Toch? :D

2 opmerkingen: